پشتیبانی از پیام رسان ها آری یا خیر؟

پشتیبانی از پیام رسان ها آری یا خیر؟

بست روید: بااینكه امكان دارد برخی عدم پشتیبانی از پیام رسان های داخلی را علت عدم رشد آنها بدانند، درمقابل، ادامه ی پشتیبانی از آنها در شرایطی كه هنوز نتوانستند به تعداد كاربران مورد نظر برسند هم مورد انتقاد گروهی دیگر قرار گرفته است.


به گزارش بست روید به نقل از ایسنا، سپس فیلتر شدن پیام رسان خارجی تلگرام در چندین مرحله، مهاجرت كاربران 50 میلیونی به پیام رسان های دیگر همچون نمونه های مشابه خارجی و داخلی شروع شد. از طرفی مسئولان یكی از علل عمده ی فیلترینگ تلگرام را پشتیبانی از پیام رسان های داخلی عنوان كرده بودند و بنا بر این حالا كه چند ماه از فرآیند فیلترینگ می گذرد، این انتظار به وجود آمده كه حداقل پیام رسان های داخلی به حجم قابل قبولی از كاربر رسیده باشند.

با وجود این، به نظر می آید دلایلی همچون گسترش استفاده ی كاربران از فیلترشكن برای ادامه ی استفاده از تلگرام و هم چنین اجازه ی فعالیت به نسخه های فارسی تلگرام، مانع رشد پیام رسان های بومی شده است و در حالیكه مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند حمایت های لازم از پیام رسان ها انجام شده، بعضی از روند پیشرفت این ابزارهای بومی ابراز نارضایتی می كنند.

در این راستا، بتازگی احمد سالك - عضو كمیسیون فرهنگی مجلس - بعنوان یكی از متقاضیان فوریت طرح اصلاح قانون برنامه ششم، درباره حمایت از پیام رسان های داخلی، اظهار نمود: «باید مدیریت فضای مجازی در كشور تقویت شود. نمی توان با پیام رسان خارجی زندگی كرد. در كشورهای دیگر از پیام رسان های بومی استفاده می نمایند كه نمونه آن در چین و ژاپن است. شورای عالی فضای مجازی سیاست هایی را تصویب كرده اما به خوبی اجرایی نمی گردد. باید وزارت ارتباطات در این باره به وظیفه اش عمل كند.» اما علیرغم این اظهارات، نمایندگان مجلس با یك فوریت این طرح مخالفت كردند تا به صورت عادی در مجلس بررسی شود.

در عین حال، ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی - با بیان این كه آینده مرزهای مجازی ایران را پلتفرم های اطلاعاتی و رسانه ای، بهداشتی، آموزشی، تجارتی و پولی بانكی تعیین می كنند، اظهار داشت: پلت فرم های رسانه ای كه پیام رسان ها بخش مهمی از آن هستند، در دنیا توسعه بیش تری پیدا كرده و در كشور ما شاید تنها پلت فرمی باشد كه نزدیك به ۵۰ میلیون شهروند از آن استفاده می نمایند. در اولویت ماست كه این پلتفرم ملی شود و بخش اعظم كشور ما از پلتفرم های داخلی استفاده نماید. حركتی را از پارسال شروع كردیم و امیدواریم ظرف امسال و سال آینده به نقاط خوبی برسیم.

تاكنون پیام رسان های داخلی موفق به كسب جایگاه مناسب نشده اند

این در حالی است كه فاز دوم پشتیبانی از پیام رسان های داخلی آغاز شده و در فاز دوم مقرر است دو پیام رسان از حمایت های ویژه ی وزارت ارتباطات برخوردار شوند. در این باره عباس آسوشه - معاون مركز ملی فضای مجازی - با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره سامان دهی پیام رسان ها و باز شروع فاز دوم پشتیبانی از آنان، اظهار داشت: در فاز اول، دولت و دستگاه های ذی ربط طبق مصوبه شورا و در حد توان، حمایت های لازم را از پیام رسان ها به عمل آورده اند و این امیدواری وجود دارد تا این حمایت ها در این مرحله باز ادامه داشته باشد.

وی بر لزوم ارتقاء جایگاه پیام رسان های داخلی برای اثرگذاری و تامین نیاز جامعه، تاكید و اظهار نمود: تابحال پیام رسان های داخلی موفق به كسب جایگاه مناسب نشده اند و این كه با شروع مرحله دوم پشتیبانی از آنان مشكلاتشان باز حل شده و بتوانند بعنوان جایگزین پیام رسان های خارجی و حذف آنان بعنوان یك گلوگاه، عمل كنند، هنوز معین نمی باشد.

معاون فناوری مركز ملی فضای مجازی با بیان این كه وزارت ارتباطات علیرغم این كه تمام تلاش خودرا برای پشتیبانی از پیام رسان ها انجام داده، اما فرآیند ساماندهی را باید سریع تر به سرانجام برساند، گفته است: این كار برای ساماندهی فضای پیام رسانی در كشور لازم و ضروری می باشد و مشكلات فنی مدل كسب و كاری آنان باز باید حل شود و به عبارتی شرایط به گونه ای فراهم گردد كه پیام رسان ها باز همانند اپراتورهای تلفن همراه، ابتدا مجوز و پروانه كار را خودرا دریافت كرده و سپس در راه خدمت دهی به مردم قرار بگیرند.

پیش از این، رئیس مركز ملی فضای مجازی باز درباره ی پشتیبانی از پیام رسان های داخلی بیان كرد: طرح ما پشتیبانی از پنج پیام رسان داخلی بود كه اسامی آنها مشخص شده بود. كاهش تعرفه، اختصاص دیتاسنتر، اینترنت بلاعوض و وام پنج میلیارد تومانی همچون این حمایت ها بود. این حمایت ها برای طرح پیام رسان های داخلی محیا بود البته بعضی نخواستند از آن استفاده كنند و یا استطاعت مالی داشتند.

وی با اشاره به حمایت های ویژه از دو پیام رسان گپ و سروش سپس حمایت هایی كه از پیام رسان های منتخب شد، اشاره كرد: علاوه بر ارزیابی فنی، آنها را از لحاظ اجتماعی، قابل توسعه بودن و امنیت و به صورت كلی هشت پارامتر اصلی بررسی كردیم و به آنها امتیاز دادیم. سپس آن دو پیام رسان كه شرایط اجتماعی بهتر، كاربران بیش تر و امنیت بالاتر داشتند و نرم افزارشان از لحاظ فنی قابل توسعه به كاربران بیش تری بود و قابلیت سرویس دهی مناسب را داشتند، انتخاب كردیم كه مورد حمایت بیش تری قرار بگیرند.

فیروزآبادی هم چنین در پاسخ به این سوال كه آیا حمایت سایر پیام رسان های داخلی قطع می شود، اظهار داشته بود: حمایت هایی كه از پیام رسان ها تابحال به عمل آوردیم، هیچ كدام قطع نشده است. هنوز در دیتاسنترهای وزارت ارتباطات مستقرند و از ترافیك اینترنت بلاعوض استفاده می كنند؛ تعرفه ترافیكی آنها هم چنان نیم بهاست و وام هایی داده شده اما مقرر است امكانات سخت افزاری بیش تری در اختیار این دو پیام رسان قرار بگیرد؛ همچون این كه دیتاسنتر مخصوصی را در حوالی تهران برای این كار اختصاص دادیم. برای این كه تمام سیستم هایشان به صورت متمركز در این دیتاسنتر قرار بگیرد و ما نیازهای سخت افزاری آنها را برطرف نماییم.

در هر حال با توجه به این كه برخی امكان دارد نسبت به انتقاداتی كه تا همین جا هم از پیام رسان های داخلی انجام شده، اعتراض داشته باشند، این حمایت ها هنوز متوقف نشده و حتی مقرر است حمایت های ویژه ای از پیام رسان هایی كه حائز امكانات بهتر و رتبه ی بالاتری شده اند، شود تا بتوانند به جایگاهی كه مد نظر مسئولان است، برسند و جایگزین ابزارهای خارجی شوند و البته با گذشت زمان مشخص خواهد شد كه این حمایت ها تا چه اندازه در رشد و جایگزینی این ابزارهای بومی موثر بوده است.




1397/09/17
14:46:59
5.0 / 5
2248
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
BestRoid اندروید