محتوای دیجیتال منبع درآمدزایی است

محتوای دیجیتال منبع درآمدزایی است

به گزارش بست روید به قول رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا با عنایت به وجود نزدیك به سه میلیون نفر بیكار در حوزه فناوری اطلاعات در كشور، محتوای دیجیتال می تواند منبع درآمدزایی و اشتغال زایی باشد.


به گزارش بست روید به نقل از فدراسیون فاوا، محمدرضا طلایی، رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا در نشستی با محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ضمن معرفی پویش ملی محتوای دیجیتال تاکید کرد که تسهیل فعالیتهای تولید نرم افزارهای مبتنی بر محتوا و توسعه تولید محتوای دیجیتال می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی کند.
طلایی با اشاره به وضعیت اشتغال در حوزه فناوری عنوان کرد: ۱۰ درصد از کل جمعیت کشور بیکار هستند که از آن ۱۰ درصد، ۳۳ درصد در حوزه فناوری اطلاعات تحصیل کرده اند. یعنی برآورد می شود که نزدیک به ۳ میلیون نفر بیکار در حوزه فناوری اطلاعات در کشور وجود دارد. ازاین رو محتوای دیجیتال می تواند منبع درآمدزایی و اشتغال زایی باشد.
وی با اشاره به پویش ملی محتوای دیجیتال، یکی از اهداف این را گفتمان سازی در بین فعالان اقتصادی عنوان نمود و اظهار داشت: در اتاق بازرگانی ایران، در بین فعالان بازرگانی این گفتمان سازی را شروع کرده ایم. تابحال وبینارهای آموزشی گوناگونی توسط پویش برگزار شده است که در بین فعالان بازرگانی این باور را ایجاد نماییم که حوزه محتوای دیجیتال تا چه اندازه می تواند در توسعه کسب و کارهای شان اثرگذار باشد. هدف ما این است که با ادبیات تجار و بازرگانان بتوانیم با آنها گفتگو نماییم.
طلایی تاکید کرد: قسمتی دیگر از فعالیتهای پویش ملی محتوای دیجیتال ایجاد هاب تولید و هاب صادرات است. اتاق بازرگانی ایران فضای مناسبی را برای تاسیس مرکز نوآوری در نظر گرفته است همینطور فدراسیون فاوا می خواهد با همکاری دانشگاه های کشور، فضاهایی را برای این هاب های تولید و صادرات محتوا ایجاد کنند. گام بعدی این است که پس از هاب های فیزیکی، دنبال توسعه و گسترش هاب های مجازی تولید و صادرات باشیم.

پر کردن شکاف بسترهای محتوای دیجیتال
رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا تاکید کرد: ایده گرایش به تولید محتوای دیجیتال از دهه ۱۳۷۰ در کشور عنوان شد و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نیمه دهه ۱۳۸۰ تاسیس شد. تا ابتدای دهه ۱۳۹۰ فعالان بخش خصوصی جهت تولید محتوای دیجیتال در بستر ویندوز تلاش و سرمایه گذاری زیادی کرده بودند، اما با توسعه گوشیهای هوشمند، بسترهای تولید و مصرف محتوای تحول جدی پیدا کرد و بستر اصلی مصرف محتوای دیجیتال به گوشیهای هوشمند و سیستم های عامل آی اواس و اندروید منتقل شد.
طلایی اظهار نمود: این تحول بازار جهانی سبب شد تا خیلی از تولیدکنندگان ایرانی نرم افزارهای مبتنی بر محتوا و محتوای دیجیتال، از بازار عقب بمانند و فعالیتهای شان گرفتار گسست شود. امروز عمده کسانی که در حال فعالیت روی اپ ها و نرم افزارهای همراه هستند، عموما گرایش خدماتی دارند و کمتر نرم افزارهای محتوایی را مورد توجه قرار می دهند. در مقابل فعالانی که تا پیش از این روی بسترهای کامپیوتر های شخصی فعالیت می کردند، هر چند بازار را از دست داده اند، اما همچنان سرمایه پرارزش محتوا را در اختیار دارند.
وی اظهار داشت: انجمن ناشران دیجیتال برای حل این گسست میان تولیدکنندگان محتوا و تولیدکنندگان نرم افزارهای تلفن همراه برای ایجاد بستری اقدام نموده است تا این دو حوزه با استفاده از تشکیل شرکت های جوینت ونچور فعالیت اقتصادی مشترک انجام دهند. درواقع هاب های تولید و صادرات پویش ملی محتوای دیجیتال، مقرر است این همکاری را تسهیل و تسریع کند.
رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا تصریح کرد:: ۱۱ میلیون فارسی زبان در خارج از کشور مقیم هستند، که نزدیک به هفت میلیون نفر آنها ایرانی تبار و چهار میلیون افغان تبار محسوب می شوند. تمرکز این تعداد فارسی زیان هم در اروپا و آمریکا است. این جمعیت می تواند یکی از بازارهای هدف صادراتی برای نرم افزارها و تولیدکنندگان محتوای فارسی باشد.

نقش محتوای دیجیتال در جهش تولید
طلایی اظهار داشت: شعاری که برای پویش ملی محتوای دیجیتال در نظر گرفته ایم «تولید محتوای ملی، جهش تولید، توسعه اقتصاد» است. این شعار به این مفهوم است که هدف پویش فقط توسعه در بخش فناوری اطلاعات یا محتوای دیجیتال نیست، بلکه زمینه ای برای رونق اقتصادی کل کشور است. یکی دیگر از اهداف فدراسیون فاوا این است که زمینه های حقوقی و قانونی برای انتقال کسب و کار از دفاتر فیزیکی به دفاتر مجاری را در کشور فراهم آورد.
وی با اشاره به ضرورت همکاری نهادها و متولیان دولتی با این برنامه اظهار داشت: البته این هدف گذاری بزرگی است که نیازمند همکاری ثبت شرکت ها، سازمان امورمالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی است. امروز یک شرکت می تواند تمام فعالیتهای خویش را از راه فضای مجازی و وسائل ارتباطی مدرن انجام دهد و صد درصد دفتر فیزیکی خویش را تعطیل کنند. امیدواری ما این است که با مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد و انتظار چندانی از حمایت های دولتی از بخش فناوری اطلاعات و نرم افزار نیست، فضایی تسهیل شود که با حضور مستقیم محصولات محتوایی و خدمات فناوری اطلاعات در بازارهای جهانی و کسب درآمدهای ارزی، امکان رشد و توسعه فراهم گردد.

برنامه تحول دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال هم در این جلسه تاکید کرد: ما بخش عمده ای از خواسته هایی را که توسط فعالان تولید و صادرات محتوا مطرح گردیده است در مرکز پیگیری می نماییم. از اواخر سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ برنامه ای برای توسعه رسانه های دیجیتال و برنامه تحول مرکز ملی فناوری آماده شد و به صورت نامه ای برای ریاست جمهوری اسلامی ارسال شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین دستگاه دولتی است که برنامه تحول دیجیتال خویش را آماده و در پنج حوزه آنرا تعریف کرده است.
وی اظهار داشت: ظام مدیریت وزارتخانه همچون ساختار مجوزها، نظارت ها و حمایت ها باید با تحولات روز تطابق پیدا کند. حوزه دوم حوزه سامانه های فرهنگی است. مثلاً برای ثبت مجوز کتاب توانسته ایم سامانه ای بوجود آورده ایم که همه کارها در یک سامانه واحد صورت گیرد. ناشران، کتابخانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب در آن حضور دارند و همه کارهای مجوز به صورت آنلاین انجام می شود. باوجود تلاش ها، واقعیت این است که بخش عمده ای از بسترهای فرهنگی خارج از حوزه حکمرانی انجام می شود که ما باید بتوانیم در این بسترها هم حضور پیدا نماییم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تصریح کرد: سومین محور تحول دیجیتال، تحول محتوا است. محتوایی که عرضه می شود چه نقشی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تولید، هدایت و راهبری و توسعه محتوا به لحاظ کیفی و کمی خواهد داشت. چهارمین محور مسئله کسب وکار است. بحث اقتصاد فرهنگ در جهان مورد توجه قرار گرفته است. در مورد بسترهایی که برای تولید و انتشار محصولات فرهنگی وجود دارد، وزارت ارشاد باید مشخص نماید که چه کمک هایی می تواند بکند و چه راه هایی برای اعمال حکمرانی وجود دارد.
بهمنی تاکید کرد: پنجمین حوزه تحول دیجیتال اطلاع رسانی و تبلیغات است. ما متولی مطبوعات، رسانه ها و تبلیغات هستیم، اما واقعیت این است که در فضای مجازی قدرت و توانایی رصد و پایش بخش اعظم محتوای تولید شده را نداریم. ما با ۵۰۰ تا ۶۰۰ روزنامه و نشریه و خبرگزاری همکاری می نماییم، اما در حوزه فضای مجازی هر کاربر خودش می تواند یک خبرگزاری باشد. اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مورد چه می تواند بکند، سؤال بزرگی است که باید در قالب برنامه تحول دیجیتال به آن پاسخ دهیم.
وی اظهار داشت: ۱۶ پیشنهاد برای حل و فصل مشکلات و ناکارامدی ها در این عرصه ها مطرح گردیده است و ۲۸ پروژه جاری برای اجرای این ۱۶ پیشنهاد شروع شده است. نقاط مشترکی میان خواسته های فعالان تجارت دیجیتال و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که می تواند زمینه های همکاری ها را ایجاد کند.




منبع:

1399/04/31
14:02:02
5.0 / 5
684
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
BestRoid اندروید