این هفته

آخرین دوره ارزیابی خدمات الكترونیكی اعلام می شود

آخرین دوره ارزیابی خدمات الكترونیكی اعلام می شود

بست روید: یكی از مهم ترین نیازمندی های به بار نشستن خدمات الكترونیكی، هماهنگی دستگاه های دولتی برای اتصال به یك سیستم یكپارچه است؛ در این راستا با نتایج آخرین دوره ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی، میزان مشاركت دستگاه ها اعلام می شود.


به گزارش بست روید به نقل از ایسنا، دولت الكترونیكی پدیده ای نوظهور نیست و درواقع با ظهور و بروز اینترنت، اتصال دستگاه های دولتی و سازمانی بوسیله شبكه ای كه بتواند اطلاعات لازم را به صورت منسجم در اختیار كاربران قرار دهد، مورد توجه مسؤولان بوده است و حتی سال ها پیش عنوان شده بود كه دولت های الكترونیكی، از دولت های امنیتی و خدمت گزار عبور كرده و به دولت الكترونیكی رسیده اند.
در این سال ها، همواره به این نكته تاكید شده كه مفاهیمی مانند شبكه ملی اطلاعات و دولت الكترونیكی، مفاهیم یك روزه نیستند كه برای امروز مطرح شده باشند و انتظار داشته باشیم فردا به نتیجه برسند. به عبارتی، دولت الكترونیكی یك نرم افزار یا دیتاسنتر و یك پروژه نیست، بلكه شیوه نوینی از حكمرانی دولت و ارتباط دولت با مردم به منظور بهینه سازی شیوه ها و شفاف سازی فرآیندها و مقابله با فساد است.
مسؤولان معتقدند ما در فضای دولت الكترونیكی قرار گرفته ایم اما آنرا حس نمی كنیم؛ همین كه ما بخش زیادی از امور خودرا بوسیله كارت های هوشمند و فرآیندهای الكترونیكی انجام می دهیم، این خود فضای دولت الكترونیك است. با این وجود، باید توجه داشت كه دستگاه عظیم بوروكراسی كشور را نمی توان یك شبه در جهت دولت الكترونیكی برچید. ضمن اینكه علاوه بر دولت الكترونیكی ما در حال استفاده روزانه از خدمات الكترونیكی بازار هم هستیم و همین تاكسی های اینترنتی و خریدهای الكترونیكی همچون ی این خدمات هستند.
از ۱۹ تا ۶۰ درصد خدمات الكترونیكی شدند
در ایران، دوره اول ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی، انتهای سال ۱۳۹۵ با ارزیابی ۶۰ دستگاه انجام شد و و نتایج حاكی از الكترونیكی شدن ۱۹ درصد از خدمات و سرویس ها بود. دوره دوم با ارزیابی ۸۳ دستگاه در شهریورماه سال ۹۶ و با ۹ پله رشد ۲۸ درصد سرویس ها به صورت الكترونیكی ارائه شده است. دوره سوم ارزیابی، با بررسی وضعیت ۹۳ انجام شد و دستگاه ها ۳۸ درصد از خدمات را به صورت الكترونیكی به شهروندان ارائه كرده اند.
نتایج چهارمین دوره ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی، آذر ماه سال قبل اعلام شده بود كه طبق آن، فاكتورهای مورد ارزیابی در این دوره شامل حضور در وب، تعاملی بودن با هدف پشتیبانی و امنیت كاربر، تراكنشی بودن با هدف و كیفیت خدمت و پشتیبانی كاربر و شفافیت، مؤلفه یكپارچگی با هدف كیفیت سیستم و همین طور مشاركتی بودن اعلام گردید و با بررسی وضعیت ۹۳ دستگاه، اعلام گردید ۶۰ درصد خدمات و سرویس های خودرا به صورت الكترونیكی ارائه می شوند.
مقرر شد در ارزیابی پنجم، تعداد دستگاه های مورد بررسی از ۹۹ دستگاه به ۱۰۳ دستگاه افزایش یابد. رضا باقری اصل - معاون دولت الكترونیكی سازمان فناوری اطلاعات- درباره برنامه ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی در دوره پنجم اظهار داشته بود: در هر مرحله، قسمتی از خدمات و شاخص ها به یك مرحله ای از بلوغ می رسند كه اثرگذاری خودش را در ارزیابی از دست می دهد و ما مجبوریم در هر دوره فاكتورهای جدیدی را مشخص كنیم؛ دو شاخص جدید كه نهایی شده است هم دیتای باز (open data) و در رابطه با خدمات دیجیتال است.
او هم چنین خاطرنشان كرده بود: دستگاه های اجرایی دقت كنند كه ما شاخص ها را به سمتی می بریم كه تاكید بر زیرساخت هایی باشد كه در این مدت به وجود آمده است. آنها می توانند امتیاز و بلوغ بیش تری را ایجاد كنند كه موجب ایجاد یك مفهوم جدید بعنوان تجربه شهروندی در جامعه می شود كه مردم بعنوان شهروند، تجربه دولت الكترونیك را درك كنند.
برای الكترونیكی شدن، هماهنگی دستگاه ها مورد نیاز است
از طرفی، یكی از مواردی كه برای به بار نشستن خدمات الكترونیكی مورد نیاز است، هماهنگی دستگاه های دولتی برای اتصال به یك سیستم یكپارچه است. این كه هر یك از دستگاه ها به صورت جداگانه بخواهند اطلاعات خودرا به صورت انحصاری درون خود نگه دارند، نمی توان در امتداد انتشار آزاد اطلاعات گام برداشت، برای اینكه این اطلاعات و داده ها، ملی است و باید در امتداد منافع ملی مورد استفاده قرار بگیرد.
بااینكه حالا زیرساخت های دولت الكترونیكی به لحاظ شبكه ملی اطلاعات و زیرساخت های امنیتی و دیتاسنتر و زیرساخت های نرم افزاری مربوط به مركز ملی تبادل اطلاعات در ایران، در زمانی كمتر از گردنگیر قانون ششم توسعه محقق شده است و در زمینه توسعه دولت الكترونیكی، شاهد رشد ۱۰ برابری هستیم، اما هنوز بخش اعظم دستگاه ها، خدمات خودرا آغاز نكرده اند.
اما اخیراً باقری اصل در توئیتر خود درباره ی ارزیابی دوره پنجم خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی اعلام نموده است كه این هفته به دستگاه های اجرایی كارنامه دولت الكترونیكی داده می شود و نتایج ارزیابی دوره پنجم در یك كنفرانس خبری اعلام و در وبگاه وزارت ارتباطات قرار خواهد گرفت.
باید توجه داشت در شرایطی كه كشورمان نیازمند برون رفت از فشار اقتصادی و افزایش بهره وری است، ادامه شیوه های سنتی مدیریت، شكاف بزرگی در نحوه اداره كشور نسبت به كشورهای دیگر ایجاد می كند؛ در صورتیكه دولت الكترونیكی می تواند علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، تسهیل شدن خدمات را به دنبال داشته باشد.




منبع:

1398/03/20
11:34:14
5.0 / 5
2798
تگهای خبر: اینترنت , تجربه , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
BestRoid اندروید