توسط محققان كشور؛

مات كننده رنگ نانویی تولید شد، جایگزینی برای نمونه های گران خارجی

مات كننده رنگ نانویی تولید شد، جایگزینی برای نمونه های گران خارجی

به گزارش بست روید محققان موفق به تولید مات كننده های نانویی شدند كه در صنایع فولادی، ورقه های فولادی پلیمر و پتروشیمی و ورقه های پلاستیكی به كار می آید.



فریده كلاهدوزان كارشناسی ارشد شیمی-فیزیك از دانشگاه كاشان مجری طرح مات كننده بر پایه نانوسیلیكات در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: یكی از افزودنی های مطرح در صنعت رنگ و پوشش، مواد مات كننده هستند كه جهت تنظیم میزان بازتابش نور از سطح «فیلم» استفاده می گردد.
وی با اشاره به اینكه در صنعت رنگ ایران در تولید انواع رنگ های مات و نیمه مات از گریدهای مختلف مات كننده استفاده می شود، اضافه كرد: الان مات كننده غالب مورد استفاده در صنعت رنگ، مات كننده نانوساختار سیلیكایی است كه در بازار برندی شناخته شده است و غالباً از شركت های اروپایی تامین می گردد.
وی تصریح كرد: قیمت بالای گرید مات كننده سبب شده كه تولیدكنندگان رنگ به سمت تامین از شركت های چینی پیش روند و امكان تامین نمونه با كیفیت و قیمت مناسب را نداشته باشند و از سویی حساسیت بالای این محصول به كیفیت و یكنواختی، سبب شده كه تولید این محصول از روش های ساده امكان پذیر نبوده و در دنیا جزء محصولات پیشرفته شیمیایی قرار گیرد.
كلاهدوزان بیان كرد: بر مبنای بررسی های علمی كامل صورت گرفته برای تولید این محصول و با عنایت به تولید صنعتی سیلیكای نانوساختار در كشور، در كنار تست های اولیه انجام شده به نظر می آید امكان تولید صنعتی این محصول در كشور وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه از این رو در صدد بر آمدیم تا مات كننده هایی بر پایه نانوسیلیكا با فناوری نانو تولید نماییم، اظهار داشت: در این طرح مات كننده سیلیكایی نانوساختار با كیفیتی قابل رقابت با نمونه های موجود در بازار تولید و به بازار عرضه می گردد.
وی با تاكید بر اینكه مواد افزودنی مات كننده بر مبنای نانوساختار سیلیكا در سطح جهانی شناخته شده و به همین علت این طرح افق صادراتی روشنی را پیش رو دارد، بیان كرد: این مات كننده كه به تولید رساندیم از كیفیت بالایی نسبت به نمونه خارجی برخوردار می باشد و همخوانی با دیگر اجزای موجود در رنگ دارد.
كلاهدوزان تصریح كرد: افزودنی های مات كننده بر مبنای تغییر در ناهمواری سطح سبب تولید شكست در نور تابیده شده به سطح می شوند و بر این اساس میزان ماتی سطح را تغییر می دهند.توزیع اندازه ذرات و تخلخل عامل مات كننده پارامترهای مهم اثرگذار بر خواص مات كننده نهایی هستند.
به گفته این محقق، محصول عرضه شده در این طرح، بر مبنای سیلیكای نانو حفره با مساحت سطح متوسط حدود ۲۰۰ متر مربع بر گرم بوده و دارای متوسط اندازه آگلومره های حدود ۶ میكرون است. توزیع اندازه ذرات مناسب در كنار فرآیند اصلاح سطحی سبب شده است این محصول توزیع و پخش مناسبی در بستر رنگ یا رزین داشته باشد.
وی با اشاره به اینكه اغلب تولید كنندگان رنگ نیاز به مات كننده دارند كه تهیه آن به علت اینكه تنها نمونه خارجی آن در بازار است، دشوار به نظر می آید، اظهار داشت: این محصول از قیمت نمونه خارجی كمتر است و در ورقه های فولادیریال صنایع پلیمر و پتروشیمی، ورقه های پلاستیكی و... قابل استفاده می باشد.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون این مات كننده در حد نیمه صنعتی تولید شده است، تصریح كرد: حدودا 100 تن درسال از این مات كننده ها مصرف می گردد كه ما می توانیم پس از تولید نیمه صنعتی نیاز كشور را برطرف نماییم.

1397/09/16
21:18:01
5.0 / 5
4714
تگهای خبر: دانشگاه , فناوری
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
BestRoid اندروید