معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم خبر داد
تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز دانشگاهیان
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین بسته های اینترنتی دانشجویان آگاهی داد و اظهار داشت: با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با بهره گیری از ظرفیت صندوق های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت.
به گزارش بست روید به نقل از ایسنا، دکتر محمد تقی نظرپور در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی که به صورت مجازی برگرار شد، اشاره کرد: این کنفرانس با تلاش مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همّت انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران و با مشارکت سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشگاه های بزرگ و معین استانها، مؤسسات علمی بین المللی و با حضور گسترده اندیشمندان و دانشمندان، شخصیت های علمی و اجرائی کشور برگزار می گردد.
ایشان سپس اشاره کرد: در این کنفرانس دو روزه شاهد ارائه مقالات با ارزشی از طرف اساتید برجسته و به نام دانشگاه های معتبر و مطرحِ در دنیا با هدف ارائه ی تجارب در وضعیت خاص کرونائی، پنل های تخصصی، برگزاری نمایشگاه مجازی، نمایه سازی مقالات پذیرفته شده و چاپ مقالات منتخب هستیم. همین طور مقالاتی در زمینه های شناخت چالش ها و فرصت های عصر کرونائی در پروسه آموزش و توسعه منابع انسانی، معرفی و تجزیه و تحلیل نظریه ها و مدلهای آموزشی و توسعه منابع انسانی، ارائه تجارب سازمان ها و دانشگاه ها در تغییر پارادایم به وجود آمده در روش های آموزش و سایر عناوین در رابطه با موضوعات و محورهای اصلی کنفرانس ارائه خواهد شد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اشاره کرد: متأسفانه پدیده مخرب شیوع ویروس کووید-19 که دارای ضریب انتقال فوق العاده زیادی است، نتایج بسیاری را به شکل های مختلف خرد و کلان، آشکار و پنهان برای همه نهادها همچون دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورمان به دنبال داشت و نظام آموزش عالی کشور که همچون نهادهای جمعی متمرکز با حضور نخبه ترین افراد جامعه اععم از اساتید و دانشجویان(به عنوان مسئولین فعلی و آینده کشور) که از وسیع ترین عرصه های جمعی تعاملات ارتباطاتی در کشور محسوب می شوند، به یک باره و با یک شوک ناگهانی از جنبه ی حضور فیزیکی در مجامع علمی مواجهه شدند. تعدای از دانشجویان، کارکنان و اساتید برجسته ای را از دست دادیم و همین جا برای شادی روحشان از درگاه ایزد منان مسئلت داریم.
نظرپور افزود: نهاد دانشگاه که در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فوق برنامه و کارهای اجتماعی با شوک تعطیلی و رکود حضور در صحنه روبرو شدند و دانشجویان که از نظر وضعیت روحی، روانی و اقتصادی در فشار و تنگنا قرار گرفتند و شیوع ویروس کرونا در ذهنیت و زندگی خانواده های دانشجویان و حتی آحاد افراد جامعه نفوذ پیدا کرده و اذهان اجتماعی را مشغول خود ساخته است.
بگفته وی، این رخداد پیچیده و چند وجهی نیاز به چاره جویی در حوزه های سیاستگذاری آموزش عالی و برون رفت از این تنگنا را ضرورتی انکار ناپذیر قلمداد می کند که نیازمند به فکر و اندیشه قوی و نیازمند به تغییر خط مشی در اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی است. تحولی که با تلاش مضاعف نیروهای متخصص به زودی به بار نشست و ثمره ی آن، رسیدن به اجرای راهکار آموزش الکترونیکی و مجازی بود و تا حالا به موفقیت های خوبی نایل شدیم.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به راهبرد ها و اقدامات به کار رفته در نظام آموزش عالی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در ترم دوم سال تحصیلی قبل (1398-99) بلافاصله پس از توقف کوتاه، به فعالیت خود ادامه داده و تعطیل نشدند، بلکه با تعامل و هم افزایی بینِ بخشی و با به اشتراک گذاری تجارب و دستاوردهای علمی، به سرعت با یک بازآرایی به فضای مجازی روی آورده و با به کارگیری شیوه های نوین آموزشی و تعریف برنامه ها و فعالیت ها در فضای مجازی، هدایت و راهبری کارهای خودرا به عهده گرفتند و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور را به اثبات رساندند.
وی اشاره کرد: دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری نهایت تلاش خودرا در نیل به شناسایی و کشف واکسن بیماری کووید-19، طرح اقدامات ابتکاری معطوف به مهار و پیشگیری، تولید و ساخت کیت های مورد نیاز، افزارها و وسایل مورد نیاز و... به عمل آورده و به نتایج درخشانی رسیدند. دراین زمینه، باتوجه به توانمندی های موجود در حوزه علوم پایه، بیولوژی و بیوتکنولوژی در دانشگاه ها و در دانشکده های علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی و ضرورت همکاری آنها با وزارت بهداشت در تهیه کیت های تشخیصی و بررسی نمونه ها و سایر عملیات پشتیبانی قرار شد که پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک مسئولیت هماهنگی های لازم را به عهده داشته باشد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاه ها به تقویت شبکه های فنی- اجتماعی مبتنی بر ساز و کارهای ارتباط بینِ بخشی و بینِ سیستمی که امکان فعالیت شبکه ای را در درون و با بیرون نهاد علم و دانشگاه فراهم می سازد، پرداختند. همین طور پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و هم چنین آزمایشگاه های تخصصی که دارای امکانات و تجهیزات لازم بوده اند در تولید اقلام مورد نیاز، پشتیبانی لازم را ارائه کرده اند.
دکتر نظرپور اضافه کرد: پشتیبانی از واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاهی و پارکهای علم و فناوری که در تولید محصول یا خدمت مورد استفاده در کاهش بار خسارت ویروس کورونا فعال می باشند. که بیش از 60 واحد فناور و شرکتهای دانشبنیان خودرا در زمینه تولید دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی پشتیبانی و فعال کرده اند.
بگفته معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم؛ یکی دیگر از اقدامات مؤثر این وزارت و دانشگاه ها، تقویت سواد دیجیتال، استفاده از تکنولوژی های جدید آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی نسلی، تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و تامین نیازهای نرم افزاری مطابق با امکانات زیر ساختی از نظر سرعت پهنای باند اینترنت، ایجاد و تقویت سامانه های مختلف آموزشی می باشد که دراین زمینه موفقیت های خوبی به دست آمد.
نظرپور با تاکید بر اینکه با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با بهره گیری از ظرفیت صندوق های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت، اظهار داشت: خوشبختانه در این دوره برای دانشجویان در زمینه آموزش اقدامات خوبی همچون فراهم سازی امکان انتقال دانشجویان به دانشگاه ها و مراکز محل زندگی، مساعدت در انجام پروژه های پایان نامه ای در دانشگاه های محل زندگی دانشجو، برگزاری جلسات ارائه گزارش، جلسات دفاع از پایان نامه به صورت مجازی و آنلاین، اختصاص فضای مناسب برای حفظ و نگهداری دروس ارائه شده در سرور دانشگاه به عمل آمد.
وی اشاره کرد: در این شرایط، برای دانشجویان در زمینه خدمات رفاهی اقدامات در خورتوجهی صورت گرفت. همچون این خدمات محدود کردن ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه ها و جلوگیری از تجمع دانشجویان با برنامه ریزی حضور برمبنای اولویت از نظر نوع پژوهش و مدت ماندگاری، از نظر سنوات تحصیلی، ضد عفونی و گند زدائی منظم کلیه مراکزی که مورد استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال گذراندن مراحل آزمایشگاهی و پایان نامه خود هستند. هم چنین ارائه وام های دانشجویی برای تهیه نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری دانشجویان و... است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: طبق قوانین و مقررات موجود، استفاده از ظرفیت ارائه خدمات مجازی به صورت حداکثری که برمبنای بخشنامه های صادره از طرف «ستاد ملی مقابله با کرونا»، «فرماندهی عملیاتی ستاد مقابله با کرونا» و «حوزه ستادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری» ابلاغ گردیده اند و استفاده حداکثری از ظرفیت دورکاری کارکنان در حوزه ی ستادی وزارت عتف صورت گرفته است.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: آموزش مجازی برای دروس کارگاهی، دروس طراحی و آتلیه ای، آموزش هنرهایی از قبیل موسیقی، تئاتر، گرافیک و مجسمه سازی و دروس آزمایشگاهی دانشگاهی نیز با محدودیت هایی هم راه است و نیاز به یک سیستم تلفیقی متشکل از «حضور کنترل شده و محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی و نیز به صورت مجازی» توأمان دارد.
نظرپور در آخر اشاره کرد: حالا هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در حال برگزاری است و پیشرفت های شایان توجهی دراین زمینه حاصل شده است و باتوجه به نیاز جامعه، انتظار می رود دستاوردهای قبلی و جدید و رهنمودهای خاص در این عصر ظهور کرونائی و تحریم ظالمانه تدوین و در اختیار مسئولین و دستگاه های اجرائی و برنامه ریزان کشور قرار گیرد. تجارب باارزش دانشمندان و نخبگان از دانشگاه های معتبر و مطرح جهانی می تواند به تدوین این دستاوردها کمک شایان توجهی کند چونکه این تبادل تجربیات باارزش لازم است ولی شرایط مختلف و متنوع سطوح دانشگاهی، وضعیت ناموزون ساختاری و زیرساخت های موجود، رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی موجود در دانشگاه های کشور، ایجاب می کند که این دستاوردها بومی سازی شده و منطبق بر شرایط هر دانشگاه و سازمانی تکمیل و اجرائی شود.
این مطلب بست روید چطور بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید