کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری قطار با دستاورد ایرانی

کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری قطار با دستاورد ایرانی

پژوهشگران کشور موفق به طراحی سیستمی در امتداد کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری قطار شدند.



به گزارش بست روید به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، میلاد جلالی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری پروژه «طراحی کنترلر برای قطار مگلو تعلیق هایبرید» اظهار داشت: در این پروژه موفق به طراحی یک سیستم شناوری مغناطیسی در قطارهای شناور مغناطیسی شدیم که با حذف اصطکاک میان ریل و چرخ‏های قطار با بهره گیری از شناورسازی مغناطیسی، سبب افزایش راندمان سیستم و سرعت قطار می شود.
وی با اعلان اینکه در کشورهای پیشرفته، این تکنولوژی تحت مطالعه بوده و طرح‏های آزمایشی زیادی در حال انجام می باشد، اظهار داشت: در ایران نیز به سبب فواصل طولانی میان شهرهای مهم همچون تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و... و دشت‏های گسترده، استقرار چنین‏ سیستم‏هایی بسیار مطلوب است.
جلالی با تاکید بر این که این سیستم آزمایش های مختلفی را طی کرده و تاییدیه های لازم را کسب کرده است، اظهار داشت: باتوجه به اینکه این طرح مربوط به زیرساخت‏های حمل و نقل و توسعه است، نیاز به سرمایه‏ گذاری و حمایت دولت دارد.
وی اضافه کرد: این طرح با بهینه ‏سازی مدار مغناطیسی بوسیله الگوریتم ژنتیک منجر به کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری حمل و نقل شده است. سیستم‏ کنترل نیز با عملکردی بهینه سبب پایداری و شناوری قطار در یک فاصله هوایی ثابت ۸ میلی‏متری با وجود اغتشاشات و تغییرات وزن ناشی از سوار و پیاده شدن مسافران می ‏شود.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: این طرح نمونه داخلی ندارد، اما نمونه ‏های خارجی در کشورهای چین، ژاپن، آلمان و آمریکا درحال کار است. کشورهای دیگری همچون سوییس، کره جنوبی، هند و... نیز به دنبال پیاده‏سازی این سیستم هستند.
به گفته این محقق، سیستم‏های شناوری مغناطیسی بر دو نوع هستند که نوع اول با نیروی دافعه مغناطیسی منجر به شناورسازی مغناطیسی می‏شود که عمدتاً در ژاپن و طرح‏های خاصی در آمریکا پیاده‏سازی شده است. در نوع دوم که منطبق با این طرح است در سایر کشورها همچون چین، آلمان و آمریکا استفاده شده است.
جلالی با اشاره به مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: سیستم مشابهی بمنظور مقایسه با این طرح در داخل کشور وجود ندارد. اما چنانچه بخواهیم قطارهای شناور مغناطیسی را با قطارهای متداول مقایسه نماییم، همچون مزیت‏های اصلی رقابتی، سرعت بسیار بالاتر در حدود چندین برابر قطارهای متداول، مصرف انرژی بسیار کمتر به سبب حذف اصطکاک، ایمنی بالاتر به سبب خاصیت قفل شوندگی قطارهای مغناطیسی، عملکرد بهتر در ترمز گیری و شتاب گیری در وضعیت آب و هوایی متفاوت (خیس شدن ریل و باران سبب افت عملکرد در قطارهای مرسوم می ‏گردد) و... هستند.
وی با اشاره به کاربردهای پروژه اظهار داشت: از با اهمیت ترین کاربردهای این پروژه می‏توان به سیستم‏های حمل و نقل بین شهری با سرعت بسیار بالا اشاره نمود، به گونه ‏ای که فاصله‏ بین تهران تا مشهد می‏تواند به کمتر از ۲ ساعت کاهش ‏یابد.
وی با تاکید بر ضرورت اجرای این پروژه در سیستم حمل و نقل اظهار داشت: باتوجه به نقش پررنگ حمل و نقل در توسعه‏ی اقتصادی کشور، دولت و نهادهای مسئول باید توجه ویژه ‏ای به چنین طرح‏هایی کنند. عدم پشتیبانی از چنین طرح‏های زیرساختی نشان از عدم اراده‏ی مسئولان کشور در پیشبرد اهداف توسعه‏ اقتصادیست.
به گزارش بست روید به نقل از مهر، دکتر امیرابوالفضل صورتگر و دکتر مهرداد عابدی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از اساتید راهنمای پروژه بودند.

1400/10/14
13:18:51
5.0 / 5
583
تگهای خبر: تكنولوژی , دانشگاه , سیستم , صنعت
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
BestRoid اندروید