رقابت تولید كننده داخلی ژلاتین گاوی با واردات مشابه نوع خوكی

رقابت تولید كننده داخلی ژلاتین گاوی با واردات مشابه نوع خوكی

به گزارش بست روید یك تولید كننده محصول دانش بنیان ژلاتین از پوست گاو با طرح این مورد كه احتمال واردات ژلاتین خوكی به كشور زیاد است، اظهار داشت: ژلاتینی كه تولید می نماییم از پوست و استخوان گاو است.



به گزارش بست روید به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروز استفاده از پوست و استخوان حیواناتی همچون گاو دامنه مصرف متنوعی پیدا كرده است. به صورتی كه یكی از محصولات جانبی كه از آنها به دست می آید «ژلاتین» است.
ژلاتین حاصل معمولاً در دو صنعت غذایی و دارویی به كار می رود. بعنوان مثال در صنایع غذایی این ژلاتین ها را می توان در صنایع شیرینی پزی، شكلات، لبنیات و یا در كارخانجات تولید نوشابه به منظور شفاف كردن نوشابه ها به كار برد. در بخش دارویی هم می توان در تهیه روكش های قرص، كپسول و … از ژلاتین ها بهره برد.
تولید ژلاتین گاوی داخلی علاوه بر گستره كاربردی كه دارد، به علت اینكه در بعضی كشورها تولید ژلاتین خوكی بازار داغی دارد و متأسفانه این محصول به داخل كشور وارد می شود از اهمیت دوچندانی برخوردار می باشد.
نتایج یك گزارش نشان داده است الان قریب به ۶۵ درصد ژلاتین تولید شده در دنیا از پوست خوك است و نكته جالب اینكه با وجود معذوریت های شرعی استفاده از محصولات استحصال شده از این حیوان، واردات این نوع ژلاتین به كشور سبب شد كه یك كارخانه تولید ژلاتین در كشور واقع در مشهد تعطیل شود.
این درحالی است كه در همان زمان كه مسئولان سازمان غذا و دارو می گویند ژلاتین وارداتی به كشور گواهینامه حلال را دریافت كرده است، با این وجود فعالان این صنعت بر این نظرند كه دریافت چنین گواهینامه هایی با پرداخت تنها ۱۰۰ دلار امكان پذیر است و ازاین رو امكان تقلب در آن وجود دارد.
در همین خصوص فرهاد فرهنگ مهر، تولید كننده ژلاتین از استخوان گاو اظهار داشت: هم اكنون در هر سال ۳۵۰۰ تن واردات ژلاتین به كشور انجام می شود كه بخش عمده آن ژلاتین خوك است كه قیمت ارزان تری هم دارد. این قیمت ارزان هم به علت زاد و ولد زیادی است كه این حیوان دارد.
وی اظهار داشت: تولید ژلاتینی كه انجام می دهیم از پوست و استخوان گاو است كه تولید آن از پوست جنبه دانش بنیان دارد و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.
فرهنگ مهر با اشاره به اینكه در بخش تحقیق و توسعه مجموعه مان توانستیم از بخش های زیرین پوست گاو، ژلاتین تولید نماییم، تصریح كرد: این مجموعه برای ۱۶۰ نفر اشتغال زایی كرده است اما الان با نصف ظرفیت مشغول فعالیت هستیم در حالیكه هیچ كمكی هم به ما نشده است.
این فعال اقتصادی افزود: الان نصرالله پژمان فر، نماینده مجلس شورای اسلامی و بعضی دیگر از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به مبحث ورود پیدا كرده اند و با آزمایش هایی كه انجام دادند تأیید كردند كه ژلاتین خوكی در كشور وارد شده است.
مدیرعامل شركت فرآوری دارویی ژلاتین حلال با اشاره به اینكه زمینه اصلی فعالیت تولیدی اش ژلاتین خوراكی است، اظهار داشت: به منظور اینكه مصرف كنندگان خانگی با محصولات مان آشنا گردند الان پودرژلاتین خالص خوراكی تولید كرده ایم كه در فروشگاه های زنجیره ای توزیع شده است. این بخش از تولیدات مان هرچند سودآوری ندارند اما می خواهیم برای مردم هم شناخته شویم.

1398/03/04
21:38:04
5.0 / 5
4351
تگهای خبر: شركت , صنعت , فناوری , قیمت
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
BestRoid اندروید