طولانی ترین تونل های جهان کجا هستند؟
به گزارش بست روید، طولانی ترین تونل های جهان فقط مسیرهایی زیرزمینی نیستند؛ بلکه شاهکارهایی مهندسی در ابعاد جهانی اند که مرزهای فناوری ساخت وساز را جابه جا کرده اند.
تینا مزدکی_این سازه های عظیم که از دل کوه ها، زیر رودخانه ها و اعماق زمین عبور می کنند، قسمتی از عجیب ترین پروژه های عمرانی بشر به شمار می روند. تونل های مدرن تنها نشان دهنده پیشرفت فناوری حفاری نیستند؛ بلکه نمادی از توانایی انسان برای غلبه بر موانع طبیعی اند. ساخت تونل های امروزی با کمک ماشین های حفاری غول پیکر و روش های پیشرفته نقشه برداری زمین شناسی به انجام می رسد. پروژه هایی که در ادامه معرفی می گردند، در چندین قاره پراکنده اند و کاربردهای متفاوتی از انتقال آب تا حمل و نقل شهری دارند. در ادامه با ۱۰ تونل طولانی جهان آشنا می شویم:
۱. تونل دلاور (نیویورک، آمریکا) طول: ۸۵ مایل (۱۳۷ کیلومتر)
تونل دلاور حدود ۵۰ درصد از آب مورد نیاز نیویورک را تأمین می کند؛ یعنی روزانه نزدیک به یک میلیارد گالن آب را از مخازن کاتسکیلز به مخزن هیل ویو منتقل می کند.
ساخت این سازه عظیم از سال ۱۹۳۷ شروع شد و در ۱۹۵۳ پایان یافت؛ پروژه ای ۱۶ ساله با هزینه ای حدود ۲۷۲ میلیون دلار در اولین مرحله که بعدها بسیار افزایش پیدا کرد. این تونل حالا درحال تجربه بزرگ ترین عملیات تعمیرات در تاریخ ۱۸۰ ساله سامانه آبرسانی نیویورک است؛ تعمیراتی که ابتدا برای ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده بود اما تکمیل آن تا ۲۰۲۷ به تعویق افتاده است.
۲. تونل آب پاییانِه (فنلاند) طول: ۷۵ مایل (۱۲۰ کیلومتر)
این تونل امنیت آبی بیشتر از یک میلیون نفر در منطقه بزرگ هلسینکی را تضمین می نماید. ساخت آن از ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۲ طول کشید و حفاری از میان سنگ بستر سخت فنلاند انجام شد.
هزینه اولیه ساخت آن حدود ۸۸ میلیون دلار بود، اما بعدها به حدود ۹۰ میلیون دلار رسید. این تونل به اندازه عبور کامیون عریض است و در عمق ۳۰ تا ۱۰۰ متری سنگ بستر قرار دارد و جریان طبیعی آب را از دریاچه پاییانِه به هلسینکی هدایت می کند.
۳. تونل خط ۳ تا ۱۱ متروی سوجو (چین) طول: ۵۴ مایل (۸۶.۵۴ کیلومتر)
این تونل پیوسته نشان دهنده توان چین در ساخت سریع زیرساخت های ریلی شهری است. ساخت آن از نوامبر ۲۰۱۸ شروع شد و در ژوئن ۲۰۲۳ افتتاح شد؛ یعنی تنها طی ۴.۵ سال. هزینه پروژه ۲۷.۴ میلیارد یوان (حدود ۴.۲ میلیارد دلار) بود. در این پروژه از دستگاههای حفاری مدرن و روش های پیشرفته برای سازگاری با شرایط زمین شناسی متنوع چین استفاده شد.
۴. تونل آب داهوفانگ (لیائونینگ، چین) طول: ۵۳ مایل (۸۵.۳ کیلومتر)
این تونل عظیم تنها در ۲.۵ سال از سپتامبر ۲۰۰۶ تا آوریل ۲۰۰۹ ساخته شد. این مدت زمان ساخت، سرعتی خارق العاده برای پروژه ای با این ابعاد است. هزینه آن حدود ۷۵۰ میلیون دلار بود. تونل با قطر ۸ متر، آب مخزن داهوفانگ را به هفت شهر مهم شمال شرقی چین می رساند که همچون آنها میتوان به شنیانگ، فوشون و دالیان اشاره نمود.
۵. تونل اورنج–فیش ریور (آفریقای جنوبی) طول: ۵۱ مایل (۸۲.۸ کیلومتر)
تونل رودخانه اورنج-فیش آفریقای جنوبی بعنوان بنای یادبودی از مهندسی برتر و طولانی ترین قنات سرپوشیده پیوسته در نیمکره جنوبی شناخته می شود. ساخت و ساز آن در سال ۱۹۶۶ شروع شد و تونل در سال ۱۹۷۵ تکمیل شد، ساخت آن به ۹ سال کار مدام نیاز داشت. این پروژه منابع عظیمی را مصرف کرد، بطوریکه هزینه های ساخت و ساز حتی از هزینه های خود سد گاریپ هم بیشتر بود.
این تونل دارای قطر نهائی ۵.۳۵ متر با پوشش بتنی به ضخامت ۹ اینچ است که به ۸۴۲۰۰۰ متر مکعب بتن نیاز دارد. این مقدار در آن زمان برای آفریقای جنوبی رکوردشکنی کرد. حفاری منحصراً از تکنیک مته و انفجار بهره برد و نزدیک به ۲.۵ میلیون متر مکعب سنگ را از بین برد.
۶. تونل آب بولمن (سوئد) طول: ۵۱ مایل (۸۲ کیلومتر)
تونل آبی بولمن سوئد، نشان دهنده ی برتری مهندسی اسکاندیناوی در تأمین منابع آب برای مناطق پرجمعیت است. ساخت وساز آن در تابستان ۱۹۷۵ شروع شد و تا سال ۱۹۸۵ تکمیل نشد و حفاری این تونل ۸۰ کیلومتری حدودا ۱۰ سال طول کشید.
این پروژه با تأخیرهای قابل توجه و افزایش هزینه ها رو به رو شد، بطوریکه تخمین های اولیه ۳۰۰ میلیون کرون سوئد بود که در نهایت در زمان شروع حفاری از ۵۰۰ میلیون کرون فراتر رفت. این پروژه احتیاج به تأیید چندین نهاد دولتی داشت، اما با توجه به این موانع، تونل عملیاتی شد و همچنان بعنوان زیرساخت حیاتی تأمین آب برای جنوب سوئد عمل می کند.
۷. خط متروی M۱۱ استانبول (ترکیه) طول: ۴۳ مایل (۶۹ کیلومتر)
خط متروی M۱۱ استانبول یکی از جاه طلبانه ترین پروژه های حمل و نقل شهری ترکیه است که برای اتصال مرکز شهر به فرودگاه بین المللی جدید استانبول طراحی شده است.
ساخت این خط در دسامبر ۲۰۱۶ با بودجه سرمایه گذاری ۹۹۹.۸ میلیون یورو (تقریباً ۱.۱ میلیارد دلار آمریکا) شروع شد. این خط کامل شامل دو بخش است: یکی از گایرت تپه تا فرودگاه استانبول با نه ایستگاه و دیگری از هالکالی تا فرودگاه استانبول با هفت ایستگاه.
۸. خط ۶ متروی چنگدو (چین) طول: ۴۳ مایل (۶۹ کیلومتر)
خط ۶ متروی چنگدو با شروع بهره برداری، به طولانی ترین تونل مترو تبدیل شد. این تونل از معبد وانگ کونگ تا لانجلاگو امتداد دارد و ۵۴ ایستگاه در طول مسیر خود دارد و از قطارهای ۸ واگنه نوع A با ظرفیت بالا استفاده می نماید.
با پیروی از شیوه های استاندارد ساخت مترو در چین، خط ۶ از فناوری پیشرفته حفاری تونل، نظارت خودکار بر حفاری و سیستم های مدیریت پروژه کارآمد بهره برده است. زمان بندی سریع ساخت و ساز و تکمیل موفقیت آمیز چنین زیرساخت زیرزمینی گسترده ای، تخصص دقیق چین در توسعه حمل و نقل شهری در مقیاس بزرگ را نشان داده است.
۹. تونل نیروگاه برقابی نیلم–جهلم (پاکستان) طول: ۴۲ مایل (۶۸ کیلومتر)
پروژه برق آبی نیلم-جهلم پاکستان در سال ۱۹۸۹ تصویب گردید، اما ساخت آن در سال ۲۰۰۸ شروع شد. برای یک دوره ساخت هشت ساله با هزینه ۳۰۲ میلیون دلار برنامه ریزی شده بود، اما هزینه نهائی به ۱.۵۲ میلیارد دلار رسید.
این پروژه حالا ۵۱۵۰ گیگاوات ساعت در سال با تعرفه یکسان ۱۳.۵۰ روپیه پاکستانی برای هر واحد تولید می کند. این پروژه به سبب عدم رعایت دستورالعمل های پروژه توسعه، برنامه ریزی ناکافی و چالش های ساخت و ساز در رابطه با آب و هوا، مشکل ساز بوده است.
۱۰. تونل امیسور اورینته (مکزیکوسیتی، مکزیک) طول: ۳۹ مایل (۶۲.۵ کیلومتر)
تونل امیسور اورینته مکزیکوسیتی بزرگترین پروژه زیرساختی این کشور و مسلماً یکی از چالش برانگیزترین پروژه های حفر تونل در جهان است. ساخت تونل فاضلاب در سال ۲۰۰۸ شروع شد و برنامه ریزی شده بود که تا سال ۲۰۱۲ تمام می شود اما در نهایت ۱۱ سال طول کشید و در نهایت در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید.
هزینه نهائی ساخت تونل حدودا به ۱.۷ میلیارد دلار افزوده شد که بیشتر از دو برابر پیشبینی اولیه است. این تونل حالا با ظرفیت تخلیه ۱۵۰ متر مکعب در ثانیه به جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر خدمات عرضه می کند و قابلیت پیش گیری از سیل و مدیریت فاضلاب را برای منطقه شهری مکزیکوسیتی فراهم می آورد.
طولانی ترین تونل های جهان، ظرفیت قابل توجه بشریت را در مهندسی چاره ها برای چالش های اساسی تأمین آب، مدیریت سیل و زیرساخت های حمل و نقل نشان می دهند. این ده پروژه خارق العاده در مجموع نشان دهنده صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری و دهه ها تلاش ساختمانی هستند که از فناوری پیشرفته حفاری تونل، نقشه برداری زمین شناسی پیشرفته و نیروی کار انبوه استفاده می نمایند.
منبع: interestingengineering
منبع: bestroid.ir
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید