از سوی محققان ایرانی ارائه شد؛

ابداع نانوحسگر زیستی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

ابداع نانوحسگر زیستی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

بست روید: محققان موفق به ساخت نمونه های آزمایشگاهی سنسوری شده اند كه می تواند با ارزیابی نمونه خون افراد در تشخیص سرطان پستان به كار رود.



به گزارش بست روید به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، تشخیص زود هنگام مبتلایان سرطان پستان كمك بسیار موثری به انتخاب روش درمانی مناسب و افزایش بقای بیماران خواهد نمود.
سرطان پستان سه گانه منفی Triple Negative Breast Cancer (TNBC)، یك زیر گروه از سرطان پستان است كه ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد این بیماری را تشكیل می دهد. تومورهای TNBC بیشترین حالت تهاجم و میزان عود بیماری را دارند.
دكتر الهه بزرگ زاده، پژوهشگر دانشگاه علوم پزشكی گیلان از محققان این طرح اظهار داشت: با عنایت به عدم پاسخ دهی این بیماران به درمان های هورمونی رایج، این نیاز وجود دارد تا شناسایی این بیماران هر چه سریع تر در مراحل ابتدایی صورت گیرد.
وی افزود: با این كار علاوه بر جلوگیری از تحمیل هزینه های ناكارآمد هورمون تراپی در این بیماران، فرد مبتلا می تواند بعد از تشخیص، هرچه زودتر وارد فاز درمانی مناسب شود. به نظر می آید یكی از مهم ترین گام ها برای تشخیص و درمان این گروه از بیماران، به كارگیری بیوماركری خاص جهت شناسایی زود هنگام این بیماری و روشی برای سنجیدن دقیق آن است.
این محقق تصریح كرد: با عنایت به اهمیت این موضوع، هدف این مطالعه طراحی نانوزیست سنسوری الكتروشیمیایی است تا به وسیله آن مقدار بیو ماركر مختص این دسته از سرطان پستان در سرم خون مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی اضافه كرد: از مهمترین گام های تشخیص انواع سرطان، استفاده از بیوماركرهای خاص مانند «miRNA» و سنجش آن جهت شناسایی بیماران است. استفاده از نانوزیست سنسورهای الكتروشیمیایی در تشخیص این بیوماركرها، روشی است كه از لحاظ هزینه، حساسیت، اختصاصیت، تشخیص سریع و سهولت كار نسبت به سایر روش های تشخیصی برتری دارد.
به گفته این محقق، در این پژوهش، جهت تشخیص سرطان سینه نوع «(TNBC)»، بیوماركر «miR-۱۹۹a-۵p»، بعنوان «miRNA» در گردش خون در نظر گرفته شده كه گزینه مناسبی برای تشخیص این نوع از سرطان است.
بزرگ زاده در مورد نتایج به دست آمده عنوان كرد: داده های پژوهش نشان دادند كه نانوزیست سنسور الكتروشیمیایی طراحی شده جهت سنجش این بیوماركر از حساسیت و دقت مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین می تواند در اندازه گیری غلظت های پایین بیوماركر نمونه سرم خون و كمك به شناسایی سرطان پستان در مراحل ابتدایی موثر باشد.
به گفته وی، در این پژوهش از میكروسكوپ الكترونی روبشی و طیف سنجی پراش انرژی پرتو ایكس و همینطور اسپكتروفتومتر مادون قرمز، اسپكتروفتومتر UV-Vis جهت تأیید نانو مواد سنتز شده، استفاده شده است.
همچنین برای تأیید عملكرد نانو زیست سنسور الكتروشیمیایی از روش بازیابی بیوماركر در نمونه های سرم خون انسانی و گاوی بعد از تزریق مقدار مشخص استفاده شده است.
استفاده از این نانوحسگر زیستی روشی بی ضرر و غیر تهاجمی برای تشخیص سرطان بوده و از نظر حساسیت، هزینه، تشخیص سریع و سهولت كار نسبت به دیگر روش ها برتری دارد.
این تحقیقات حاصل تلاش های دكتر الهه بزرگ زاده پژوهشگر دانشگاه علوم پزشكی گیلان، دكتر عمار ابراهیمی و دكتر ایرج نیكوكار از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی گیلان و مهرداد ذكایی دانش آموخته كارشناسی ارشد زیست فناوری پزشكی این دانشگاه است.
نتایج این كار در مجله Talanta با ضریب تأثیر ۴/۲۴ (جلد ۱۸۹، سال ۲۰۱۸، صفحات ۵۹۲ تا ۵۹۸) به چاپ رسیده است.

1397/08/09
20:38:43
5.0 / 5
4752
تگهای خبر: دانشگاه , فناوری
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
BestRoid اندروید