تشخیص زودهنگام سرطان ریه با نانوزیست حسگر ایرانی

تشخیص زودهنگام سرطان ریه با نانوزیست حسگر ایرانی

بست روید: پژوهشگران در طرحی تحقیقاتی موفق به ساخت نانوحسگری زیستی شدند كه می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان ریه كمك نماید.



به گزارش بست روید به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، به صورت كلی یكی از عوامل بسیار مهم در درمان انواع سرطان، تشخیص زودهنگام این بیماری است. در این میان سرطان ریه یكی از كشنده ترین انواع سرطان در جهان است؛ چونكه در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشك رجوع می كنند كه بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد.
دكتر یلدا شجاع، پژوهشگر دوره پسادكتری دانشكده مهندسی مواد از دانشگاه صنعتی اصفهان، در مورد هدف دنبال شده در این طرح عنوان كرد: اندازه گیری نشانگرهای زیستی سرطان (بیوماركر)، در غلظت های بسیار كم، یكی از روش های مؤثر تشخیص زود هنگام سرطان است.
وی اضافه كرد: امروزه استفاده از نانوزیست سنسورهای الكتروشیمیایی بعنوان یكی از روش های غیر تهاجمی و مؤثر جهت شناسایی و اندازه گیری این نشانگرهای زیستی معرفی شده اند. بر همین اساس، هدف ما در این تحقیق، طراحی و توسعه ی نانو زیست سنسور الكتروشیمیایی DNA جهت شناسایی نشانگر زیستی در رابطه با سرطان ریه (EGFR ) بوده است.
به گفته این محقق، تشخیص موفقیت آمیز این نشانگر زیستی با حساسیت بالا از دستاوردهای مهم این طرح است. كاربرد اصلی نتایج این طرح در زمینه ی پزشكی و تشخیص بالینی نشانگرهای زیستی سرطان در آزمایشگاه ها و كلینیك های تشخیص طبی، بعنوان یك روش ساده، ارزان و غیر تهاجمی با حساسیت بالا خواهد بود.
وی اضافه كرد: در بیش از ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان ریه، به صورت عمده دو نوع نقص ژنتیكی حذفی ( deletion) و نقطه ای ( point) به ترتیب در اگزون های ۱۹ و ۲۱ نشانگر زیستی EGFR در سلول های سرطانی NSCLC مشاهده و گزارش شده است. از آنجائیكه شناسایی نقص ژنتیكی نقطه ای اگزون ۲۱ این نشانگر زیستی توسط نانوزیست سنسور الكتروشیمیایی تاكنون انجام نشده بود، بنابراین برای شناسایی در این طرح انتخاب گردید. علاوه براین، مانیتورینگ تغییرات غلظت این نشانگر زیستی با استفاده از ردیابی تغییرات سیگنال های الكتریكی دریافتی از نانوزیست سنسور نقش مهمی درانتخاب و چگونگی روش درمان و همینطور بررسی بازگشت بیماری دارد.
وی عنوان كرد: انواع آنالیزهای به كار رفته در این طرح جهت مشخصه یابی نانوزیست سنسور در مراحل مختلف ساخت و كاربرد، شامل XRD(پراش اشعه ایكس)، FE-SEM، طیف سنجی پراش انرژی پرتو ایكس (EDX)، طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز (FT-IR)، ولتامتری چرخه ای (CV)، ولتامتری پالس تفاضلی (DPV) و آمپرومتری بود.»
این تحقیقات حاصل همكاری دكتر یلدا شجاع- پژوهشگر دوده ی پسادكتری دانشكده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان- دكتر احمد كرمانپور و دكتر فتح الله كریم زاده- اعضای هیأت علمی دانشكده مهندسی مواد این دانشگاه- بوده است. نتایج این كار در مجله Biosensors and Bioelectronics با ضریب تأثیر ۸/۱۷۳ ( جلد ۱۱۳، سال ۲۰۱۸، صفحات ۱۰۸ تا ۱۱۵) انتشار یافته است.

1397/07/04
22:36:30
0.0 / 5
4593
تگهای خبر: پژوهشگران , دانشگاه , فناوری
این مطلب بست روید چطور بود؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
BestRoid اندروید