رشد ۱۰۰ درصدی استفاده از محتوای آنلاین تصویری در ایران
بست روید: رشد محتوای داخلی از اهداف شبكه ملی اطلاعات است و به قول مسئولان این حوزه، با سرمایه گذاری عظیمی كه در بخش دسترسی اپراتورهای سیار صورت گرفته، ترافیك VOD با رشد چهار برابری مواجه شده است.
به گزارش بست روید به نقل از ایسنا، شبكه ملی اطلاعات یك زیرساخت یا به عبارتی یك سخت افزار است كه نیازمند تولید محتواست. محتوایی كه طبیعتا یك نهاد یا سازمان خاص نمی تواند اساسا متولی آن بشود؛ چراكه این محتوا باید آنقدر گسترده باشد كه بتواند نیاز فكری، فرهنگی و حتی سرگرمی مردم را پاسخگو باشد. در این شرایط، مسلما كسی بهتر از خود مردم نمی توانند تولیدكننده نیازهای محتوایی كشور باشند.
در این راستا بهزاد اكبری - عضو هیات مدیره شركت ارتباطات زیرساخت - بتازگی با بیان این كه رشد محتوا و خدمات داخلی از اهداف مهم شبكه ملی اطلاعات است كه با احداث زیرساخت ها رشد فزاینده ای پیدا كرده اند، اظهار داشت: رشد اپلیكیشن های موبایل تولیدی در ایران، حدودا از سه پارسال رشد نمایی به خود گرفته است.
وی، توسعه دسترسی پهن باند در ایران را حالا در اختیار كسب وكارهای فعال در این حوزه دانست كه می خواستند انواع خدمات پهن باند را توسعه دهند كه قبلا این زیرساخت ها نبود و اظهار نمود: با سرمایه گذاری عظیمی كه در بخش دسترسی اپراتورهای سیار صورت گرفته، خیلی از فراهم كنندگان محتوا و خدمات پهن باند كه قبلا نمی توانسته اند شكل بگیرند، طی دو پارسال شكل گرفته اند.
عضو هیات مدیره شركت ارتباطات زیرساخت هم چنین اشاره كرد: در یك سال گذشته، رشد ترافیك VOD بیشتر از ۴۰۰ درصد بوده است و در استفاده از محتوای آنلاین و زنده تصویری باز رشد بیشتر از ۱۰۰ درصدی را داشتیم. ضمن این كه همین محتوا باز با افزایش كیفیت روبرو بوده و از حالت SD به سمت HD رفته است.
این در حالی است كه صابر فیضی - مدیرعامل سابق شركت مخابرات ایران- قبل از این درباره وضعیت تلویزیون های اینترنتی اظهار كرده بود: هم اكنون با توجه به این كه تلویزیون های اینترنتی حدود پنج سال است كه مجوز گرفته اند، اما جایگاهی را كه باید داشته باشند، ندارند؛ درواقع در مقایسه با سایر محتواهای اینترنتی، IPTV ها مشتری آن چنانی ندارند.
وی در ادامه، به ضرورت تولید محتوا برای پیشرفت تلویزیون های اینترنتی تاكید و بیان كرد: پیشرفت تلویزیون های اینترنتی وابسته به محتواست، اگر محتوایی باشد كه مردم به آن علاقه مند شوند، مطمئنا تلویزیون های اینترنتی هم رشد خواهند كرد. رشد تلویزیون های اینترنتی بد نبوده، اما خیلی كند است و ضرورت آن هم تولید محتواست. محتوای لازم برای پیشرفت IPTV ها را هم همه باید تولید كنند و فقط شركت ها نیستند كه می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.
تلویزیون های اینترنتی كه یكی از بخش های مهم محتوایی شبكه ملی اطلاعات به شمار می روند، نیازمند تولید محتوا از جانب شركت ها و هم چنین سایر ذی نفعان هستند. در تعریف IPTV آمده است كه تلویزیون اینترنتی یا تلویزیون پروتكل اینترنت (Internet Protocol Television)، مخاطب را قادر می كند با خریداری و اتصال یك ست تاپ باكس به دستگاه تلویزیون خود و پرداخت حق اشتراك ماهانه، از خدماتی مانند دسترسی به آرشیو فیلم ها و سریال ها، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلاین، بانك آنلاین و غیره بهره مند شوند.
فناوری تلویزیون اینترنتی در دنیا سوژه چندان جدیدی نیست و خیلی از كشورهای پیشرفته چند سالی است كه از آن بهره می برند، اما در حالیكه این فناوری در ایران حدودا از سال ۱۳۸۰ راه اندازی گردید، زمان بسیاری صرف دریافت مجوز شده و به سبب تعدد متولی برای این مساله هم چنان نتوانسته پیشرفت زیادی را شاهد باشد.
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید