معاون گردشگری مطرح كرد:

نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

به گزارش بست روید معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت:  نیاز امروز در زمینه پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل به روز و کاربردی و اشراف کامل بر بازار گردشگری بعنوان آزمایشگاه این صنعت است، تا ذینفعان استفاده از تحقیقات را برای موفقیت در کسب وکار خود ضروری بدانند.


به گزارش بست روید به نقل از ایرنا، علی اصغر شالبافیان به مناسبت شروع هفته پژوهش (۲۰ تا ۲۶ آذر) در افتتاحیه نشست های علمی گروههای پژوهشی گردشگری و میراث طبیعی پژوهشگاه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تشریح و تببین رویکرد های حوزه گردشگری در حوزه مطالعات و تحقیقات تخصصی و کاربردی مربوطه پرداخت و اظهار داشت: حوزه گردشگری نیز بعنوان یکی از زیرشاخه های علوم انسانی همانند سایر رشته های طبیعی دارای آزمایشگاه است. منظورم از آزمایشگاه، بازار گردشگری است؛ یعنی جایی که فعل و انفعالات و تعاملات گردشگری درحال رخ دادن است. اما به سبب وسعت موجود درک آن مشکل تر به نظر می آید؛ پس پژوهشگران متخصص این حوزه باید تصویر دقیق و کلانی از آزمایشگاه خود داشته باشند.
پژوهشگر باید نگاه به بیرون داشته باشد و ضمن درک و فهم دقیق از مسائل، دغدغه های محیط خودرا بشناسد و از وضعیت کنشگرانی که در آن نقش ایفا می کنند آگاهی داشته باشند. نیاز امروز حوزه پژوهش صنعت گردشگری این است که پژوهشکده گردشگری بعنوان بال فکری معاونت گردشگری با تجمیع ظرفیت های پژوهشی دانشگاهی سبب آگاهی بخشی آنها از آزمایشگاه موجود یعنی بازار کسب وکار و حوزه اجرائی شوند. در این حالت عناوینی که برای پژوهش انتخاب می شوند؛ کاملا کاربردی و نقشه راه فعالان گردشگری و تصمیم سازان این حوزه خواهد شد.
شالبافیان افزود: پس از آن که پروسه ایجاد ارتباط دقیق میان آزمایشگاه و ذینفعان برقرار شد زمان آنست تا برمبنای بازاریابی پژوهشی تحقیقات حاصل از قالب کتابخانه ای خارج و آنرا برای مخاطبان و ذینفعان قابل فهم، درک و کاربردی شود. در حقیقت محقق این حوزه باید ارتباط مستمری با آزمایشگاه خود یعنی بازاری که موضوعش را از بطن آن گرفته و در همان محیط نیز کارآیی داده های حاصل را بررسی می کند؛ داشته باشد. این بخش حلقه مفقوده ای است که مانع از آن می شود تا وجه عملیاتی از پژوهش های گردشگری گرفته شود و الزام در به کار بردن آن مورد توجه قرار گیرد.
معاون گردشگری اشاره کرد: آنچه موجب می شود یک پژوهش را مفید و مقوله زایدی ندانیم این است که بعنوان یک کنش گر فعال موضوع را از بیرون بگیریم و اثربخشی کار را اینگونه بررسی نماییم که نتیجه حاصل چقدر در محیط بیرون موثر است. اگر دستاوردهای به وجود آمده تنها برای تبدیل شدن به مقاله کتابخانه کاربرد داشت؛ یعنی مسیر را اشتباه رفته ایم.
شالبافیان افزود: نیاز است پژوهش های ما نیازسنجی شوند و مساله محور باشند. چنانچه تحقیقات با ملاک و معیار کاربردی بودن غربال شوند؛ کمک موثری به رفع چالش های موجود خواهد شد تا تحقیقات به روز و موثر بتوانند سبب شتاب بخشی گذر از مسائل مربوطه و ارائه راهکارهای اجرائی مطلوب شوند و از سویی با در نظر گرفتن میدان داری در پژوهش به سمت اهداف از قبل تعریف شده هدایت شوند.
وی اشاره کرد: بعنوان مثال پژوهش پیرامون موضوع مدیریت انرژی بعنوان یکی از چالش های امروز صنعت گردشگری یا ورود به موضوعات جدید که جزو سیاست های اجرائی وزارت گردشگری به شمار می آید؛ همانند توسعه گردشگری موضوعی یا محصول محور همچون گردشگری خوراک، دریایی و غیره می توانند در ترسیم مسیریابی صحیح و شتاب بخشی به دستیابی اهداف مورد نظر بسیار موثر واقع شوند.
معاون گردشگری با تاکید بر این که در ذات پژوهش کاربردی بودن نهفته، اظهار نمود: برای فعال شدن این بخش موثر در تحقیقات حوزه گردشگری باید فرهنگ سازی پژوهش در دستور کار قرار گیرد؛ بدین معنا که پژوهشکده گردشگری از اساتید و صاحبان حوزه دعوت بعمل آورند تا درباره موضوعات شاخص همانند بازارهای مهم گردشگری چین، عراق یا مسائل ترددهای مرزی همچون مرز مهران در عناوین پایان نامه ها و پژوهش های کاربردی وارد شوند. در این صورت صاحبان کسب و کارهای تخصصی متوجه می شوند که پژوهش دستگاه متولی چه خدماتی را عرضه خواهدنمود و در نهایت سبب فرهنگ سازی میان جامعه دانشگاهی و ذینفعان خواهد شد.

شالبافیان پروسه تکاملی صنعت گردشگری را گذر از ابعاد اقتصادی و جغرافیایی و گرایش به سمت جامعه شناسی عنوان نمود و اظهار داشت: آنچه در گردشگری امروز رخ داده حاصل تحولات بیرونی است و در مجموع سبب شده با تقویت ابعاد انسان شناسی و جامعه شناسی کاهش اثرات منفی زیست محیطی و ارتقای سطح مدیریت گردشگری با در نظر گرفتن جوانب میزان پذیرش جامعه میزبان و گردشگران حاصل شود. بدین جهت پژوهش های مربوطه می توانند با رعایت جوانب فضای غالب در اثربخشی نتایج تحقیقات موثر واقع شوند.



منبع:

1400/09/26
23:51:12
5.0 / 5
389
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
BestRoid اندروید