اخطار محققان درباره یك ماده خطرناك در لوازم آرایشی

اخطار محققان درباره یك ماده خطرناك در لوازم آرایشی

بست روید: محققان دانشگاه تهران نسبت به استفاده از مواد آرایشی حاوی متیل پارابن اخطار دادند.



به گزارش بست روید به نقل از دانشگاه تهران، محققان این مركز با انجام تحقیق بر روی ماده نگهدارنده متیل پارابن كه در محصولات غذایی و آرایشی بهداشتی به كار برده می شود، آثار منفی این نگهدارنده را اثبات كردند.
در گذشته تصور بر این بود كه این ماده مضر نمی باشد اما مطالعات و تحقیقات اخیر محققان مركز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیك دانشگاه تهران نشان از این دارد كه متیل پارابن با برهم زدن عملكرد و ساختار پروتئین هایی نظیر هموگلوبین می تواند آثار منفی بی شماری در بدن از خود بر جای بگذارد.
مطالعات انجام شده بر تغییرات گروه پروستتیك هنگام گلایكه شدن هموگلوبین و هم هنگام حضور غلظت های مختلف ماده متیل پارابن متمركز شده است.
در مطالعات مورد نظر از روش های كمی لومینسانس (به منظور ردیابی رادیكال های فعال اكسیژن دار تولیدشده) و هم طیف سنجی ناحیه مرئی- ماوراءبنفش (برای ردیابی تغییرات پیك سورت) و فلورسانس (برای بررسی تغییرات ساختار سوم و هم ردیابی محصولات تخریب هم در طول موج های تهییج nm ۳۲۱ و nm ۴۶۰) استفاده شده است.
از دیگر روش ها می توان به سنجش لیپید پر اكسایش و دورنگ نمایی دورانی (برای بررسی تغییرات ساختار دوم) اشاره نمود.
رادیكال های آزاد اكسیژن سبب به راه افتادن واكنش های پراكسایش لیپیدی شده و تركیباتی چون مالون دی آلدهید تولید می كنند كه با پروتئین ها وارد واكنش شده و سبب تولید تركیبات نهایی پر اكسایش لیپیدی می شوند كه می توانند ساختار و عملكرد هموگلوبین را دستخوش تغییر كنند.
در این آزمایش اثرات حضور متیل پارابن در فرایند گلایكه شدن هموگلوبین در حضور لیپوزوم بررسی شده است و نتایج نشان از آن دارد كه اثر گلایكه شدن در حضور متیل پارابن و لیپوزوم افزوده می شود و این امر ناشی از اثر القایی پراكسایش لیپیدی بر تولید تركیبات آزاد اكسیژن دار در حضور غلظت های مختلف متیل پارابن است.
بر اساس اعلام محققان مركز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیك، در شرایط آزمایشگاهی دیابتی، متیل پارابن تhثیر منفی بیشتری بر هموگلوبین خون انسان خواهد گذاشت، بدان معنا كه با افزایش مصرف كرم های آرایشی حاوی این ماده، هموگلوبین خون متحمل تغییرات ساختاری و عملكردی بیشتری خواهد شد.
به عنوان مثال ظرفیت هموگلوبین را برای ترابری اكسیژن می كاهد كه این خود منجر به متابولیسم ناقص، به خصوص در افراد دیابتی می گردد.
محققان این مركز سفارش می كنند كه حتی المقدور استفاده از محصولات حاوی این نگه دارنده توسط افراد به خصوص افراد دیابتی كاهش پیدا كند.
نیلوفر پیشكاری دانشجوی كارشناسی ارشد بیوفیزیك این تحقیق را با عنوان «بررسی گلایكه شدن هموگلوبین با فروكتوز در حضور و غیاب متیل پارابن» زیر نظر پروفسور علی اكبر موسوی موحدی استاد ممتاز دانشگاه تهران، انجام داده است.


1397/08/21
18:28:08
5.0 / 5
4544
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب بست روید چطور بود؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب بست روید
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
BestRoid اندروید